Jak stworzyć dziecku prawidłowe warunki do nauki w domu-poradnik

pobrane

Jak stworzyć dziecku prawidłowe warunki do nauki w domu.

Kilka dni temu uczniowie polskich szkół jak i ich rodzice zostali poinformowani, że oto polska szkoła i nauczanie przenosi się w tryb online. Początkowy entuzjazm uczniów, wyrażający się w okrzykach: „Jutro nie ma szkoły” bardzo szybko został zweryfikowany przez rzeczywistość, która okazała się dla części uczniów trudniejsza niż fakt codziennego, wczesnego wstawania oraz osobistego uczestnictwa w lekcjach.

Zaadaptowanie się do nowych warunków najczęściej bywa trudne, ale wtedy warto przypomnieć sobie podstawowe zasady, które ułatwią zorganizowanie nauki w domu. Zdaję sobie sprawę, że spełnienie ich wszystkich jest niemożliwe, ale niech tekst ten będzie sugestią, inspiracją, powodem do przeorganizowania, przemyślenia oraz znalezienia własnego sposobu na zorganizowanie nauki w domu.

Miejsce do nauki powinno spełniać określone warunki:

  1. Powinno być jasne. Nie oznacza to jednak, że biurko koniecznie musi być usytuowane przy samym oknie.

  2. Biurko i miejsce do siedzenia muszą być dopasowane do wzrostu dziecka.

  3. Właściwie oświetlone – najlepiej, jeśli światło pada z lewej strony stołu czy biurka ( dotyczy dziecka praworęcznego ).

  4. Miejsce pracy powinno być uporządkowane. Jeśli przed rozpoczęciem pracy trzeba długo szukać zeszytów, powstaje u dziecka stres, jeszcze zanim wzięło się do lekcji.

  5. Zabawki czy podręczniki, których dziecko nie potrzebuje przy odrabianiu lekcji, powinny być sprzątnięte z biurka.

  6. Niezbędne przybory szkolne (ołówki, słowniki, kalkulator) powinny zawsze być pod ręką.

Warto przestrzegać reguł, które nauczą dziecka samodzielności i odpowiedzialności za wykonywane zadanie i swoje obowiązki oraz nauczą dzielić czas na ten poświęcony nauce i ten, który przeznaczą na odpoczynek, zabawę lub inną ulubioną czynność.

pobrane (1)

Aby nauka w domu była efektywna należy:

  1. Pracować samodzielnie.

  2. Zadbać o to, aby dziecko miało swój login i hasło do Librusa, a także pokaż mu i naucz je jak korzystać z tego systemu ( krok po kroku np. nauka logowania, odczytywanie wiadomości itp…) Dzięki temu dziecko będzie mogło samo zarządzać swoimi zadaniami. Odciąży to również Państwa od ciągłej kontroli wysyłanych zadań. Jeżeli Państwa syn/córka nie mają jeszcze samodzielnego dostępu do Librusa, możecie Państwo sami wygenerować dla nich kod dostępu lub skontaktować się z administratorem Panią Magdaleną Kochan-Nowik lub Marią Babicką.

  3. Ustalić z dzieckiem plan pracy na każdy dzień: warto zapisać ten plan na kartce i odhaczać zadania wykonane.

  4. Wskazane jest prowadzenie terminarza, w którym dziecko może zapisać daty wysyłania zadań domowych ( pomysły na organizację przesyłałam w poprzednich wiadomościach )

  5. Zaplanować z dzieckiem przedział czasu, w którym będzie się uczyło, określić czas na naukę i przerwy w nauce zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej. Można zrobić domowy plan lekcji, według którego dziecko będzie pracowało. Ważne, aby dziecko w dużej części było autorem tego planu.

  6. Zanim dziecko zacznie odrabiać lekcje, omówić z nim, co ma do zrobienia. Niech przejrzy w Państwa obecności zadany materiał i określi, czy samo da sobie z tym radę i czy będzie miało problemy ze zrozumieniem, a jeżeli ma problem ze zrozumieniem wytłumaczcie, ale nie róbcie za niego.

  7. Jeżeli Państwo pracujecie poza domem ustalcie wieczorem, jakie zadania dziecko jest w stanie zrobić samo następnego dnia, aż do Państwa powrotu z pracy.

  8. Pracować w swoim pokoju, w ciszy, z dala od włączonego telewizora lub radia.

  9. Wydrukowane kartki z pracą domową, prace plastyczne, zadania dodatkowe natychmiast wkładać do segregatora czy teczki. Mogą się przydać po powrocie do szkoły.

  10. Po skończonej nauce uporządkować miejsce pracy.

  11. Konsekwentnie przestrzegać tego, żeby dziecko zaczynało zabawę dopiero po odrobieniu lekcji.

  12. Jeśli twoje dziecko, mimo ustaleń, ciągle prosi o pomoc, narzeka czy płacze, staraj się nie ulegać. Dodaj mu odwagi i przypomnij o ustaleniach.

nauka 1

Dziecko nie będzie z własnej inicjatywy wprowadzało w życie i przestrzegało tych reguł. To ty musisz je do tego dopingować i towarzyszyć mu w utrwalaniu tych zasad. Unikaj przy tym pretensji. Sformułuj konieczność dokonania zmian, jako wspólne przedsięwzięcie (“musimy jeszcze…”). Główny ciężar wdrożenia tych zasad spoczywa jednak zawsze na dziecku. W ten sposób pomagasz mu przyswoić sobie pewną dyscyplinę. Nie denerwuj się, jeśli twoje starania nie spotkają się z entuzjastyczną reakcją. Dla wdrożenia tych reguł potrzebny jest czas.

Bardzo ważne jest w jaki sposób będziesz rozmawiał ze swoim dzieckiem na ten temat zaistniałej sytuacji. Czy będziesz narzekał, krytykował i wyrażał swoje niezadowolenie, czy też potraktujesz obecną sytuację jako dobre doświadczenie i pokażesz dziecku, że w sytuacjach nagłych należy się umieć zaadaptować, przyjąć ją jako obowiązującą, wziąć odpowiedzialność za siebie i nauczyć funkcjonować w nowych warunkach. To może być bardzo cenna lekcja, która zaprocentuje w przyszłości.

Ani dla ciebie, ani dla dziecka konsekwentne trzymanie się tych zasad nie będzie łatwe. Wytrwanie przy swoich wymaganiach jest konieczne. Nie oczekuj, że wszystkie problemy rozwiążą się z dnia na dzień. Samodzielna praca umacnia odpowiedzialność dziecka, a tym samym rozwija jego zdolność koncentracji i wytrwałość.

Opracowała Ewelina Weps-Duffy – psycholog szkolny na podstawie I.Krawczyk: Poradnik dla rodziców

 

Organ prowadzący

Gmina Siechnice
z siedzibą
w Urzędzie Miejskim

ul. Jana Pawła II
55-011 Siechnice

Organ nadzorujący

Dolnośląskie
Kuratorium Oświaty

Pl. Powstańców
Warszawy 1
50-153 Wrocław
Kontakt

Kontakt

55 - 010 Święta Katarzyna
ul. Główna 94
tel./fax: 71 311 63 78
Biuletyn Informacji Publicznej
Menu