- 4 lipca, 2023
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej
W obecnym roku szkolnym w klasach 3b i 2a realizowany był rekomendowany program Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej. Cykliczne zajęcia, raz w tygodniu, prowadziły przeszkolone trenerki programu p. Ewelina Weps-Duffy- psycholog szkolna i p. Anna Chmura – pedagog szkolna.
Gdy ktoś się zrani lub skaleczy sięga do apteczki pierwszej pomocy medycznej, by szybko opatrywać rany, zaklejać plastrem zadrapania lub podać leki uśmierzające ból. A co się dzieje, jeśli mamy do czynienia ze zranieniem emocjonalnym?
APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale by również odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną.
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E.P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Program składa się z 10 części tematycznych. Na każdą część składają się trzy spotkania, które koncentrują się na kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań, poprzez rozwijanie odporności psychicznej oraz optymistycznego podejścia do życia.
Najważniejszym zadaniem nauczyciela prowadzącego spotkania w programie APTECZKA jest zapewnienie bezpiecznej, przyjaznej, nieoceniającej atmosfery, aby dzieci mogły się angażować i wypowiadać bez obaw o ocenę, krytykę, czy szydzenie rówieśników.
Każde zajęcia zawierały, wyczekiwane przez uczniów ćwiczenie uważności, skupiania się na świadomym oddechu, rozluźnianiu mięśni, zaczerpniętego z teorii Mindfulness, podejścia, zapewniającego wyciszenie i redukcję stresu w oparciu o uważność.
Nasze obserwacje uświadamiają nam, że program jest wysoko oceniany przez uczniów, był dużą wartością w codzienności szkolnej. Już po pierwszych spotkaniach można było dostrzec efekty i zmiany w samopoczuciu zarówno uczniów, jak i nauczyciela.